Érzelmi szakjogász
·
A törvényektől,
igazságszolgáltatástól és az ítélkezéstől elvárható, hogy ésszerű, logikus és
érzelemmentes legyen.
·
Ha valakire, vagy valamire
azt mondjuk, hogy az érzelmeinek engedett, akkor ezen azt értjük, hogy nem
mérlegelte eléggé a lehetőségeket.
·
Az előítéleteknek,
részrehajlásnak nincs helye az ítélkezésben.
·
Vagy a szívére, vagy az
eszére hallgat az ember.
·
A bírókat nyomatékosan
figyelmeztetik, hogy az érzelmek - akár észrevétlenül is 👻 - beszűrődhetnek a az
ítélkezésbe, de nekik az a feladatuk, hogy hideg fejjel ennek elejét vegyék.
·
Az érzelmek és a ráció
elkülöníthető egymástól.
·
Tiltakozom! Helyt adok! - az érzelmekre ható, vagy
a vádlott/áldozat jellemét taglaló bizonyítékokat a bíróság elutasítja.
VISZONT
A bíró feladata, hogy megítélje, vajon a vádlott
őszintén megbánta-e tettét, ami súlyos éveket, bizonyos országokban – pl. USA –
akár életet vagy halált is jelenthet.
Ezt pontosan vajon mi alapján? Milyen
logikus, érzelemmentes, racionális algoritmust hivatottak alkalmazni?
Ezekről a kérdésekről volt szó tegnap este
egy másik glasgow-i egyetemen, a Strathclyde-on, ahol Susan Bandes és Kate
Rossmanith adott elő a jogban szerepet játszó érzelmekről, bűntudatról és
megbocsájtásról.
Bandes, aki egyszerűen csak érzelmi szakjogásznak nevezi magát, bár
valószínűleg nincs meg ehhez a címhez a szakvizsgája, 😉arról az ellentmondásról
beszélt, amin mi pszichológusok már többnyire túljutottunk, miszerint a szakma
elvárja képviselőitől, hogy úgy tegyenek, mintha nem lennének emberek. Hogy
fehér lapként végezzék a munkájukat. Mintha el tudna bárki is vonatkoztatni
azoktól a tapasztalatoktól, élményektől és értékektől a munkájában, amelyek
különben az életét irányítják. Úgy tenni persze lehet ...
Hogy érzelmek, méghozzá heves érzelmek vannak
jelen a bíróságon, azt nem hinném, hogy bárki vitatná. Valahogy mégis mintha
azt képzelnénk, hogy a jog emberei ezeken felül tudnak emelkedni. Vagy egyszerűen
csak egyszerűbb nem foglalkozni az érzelmekkel, mert azok olyan megfoghatatlanok
és mérhetetlenek? Jogi terminusokban leírhatatlanok? Pedig jelenlétüket nem
lehet elvitatni, különösen mióta az áldozatok – vagy családtagjaik – a bűntény
hatásairól jól megfogalmazott és gyakran igencsak az érzelmekre ható beszédet
adhatnak elő (Victim Impact Statement). Hivatalosan ugyan ennek is az
információnyerés a szerepe, de aki már hallott ilyen nyilatkozatot, az
tudhatja, hogy a száraz tények viszonylag kicsiny szerepet kapnak benne.
A konferenciát hallgatva eszembe jutottak
azok az anyák, akik egy narratív terápiás konferencián adtak elő, mint
tapasztalati munkatársak. Tőlük a bíróság különböző okok miatt megvonta a
gyerekfelügyelet jogát és arról (is) beszéltek, hogy egy felülvizsgálati
tárgyaláson semmi esélyük nem volt jót lépni. Ha megpróbálták kizárni az
érzelmeket és tisztán, világosan, tényszerűen válaszolni a kérdésekre, akkor a hideg,
érzelemszegény bélyeget kapták meg, aki nem is akarja igazán – vagy esetleg
csak a segély miatt – a gyerekét. Ha bevonódtak és ne adj isten elsírták
magukat, akkor „ilyen labilis anya ugyan hogy is lehetne felelőségteljes támasza
egy gyermeknek”.
![]() |
| Bűntudatról kriminológiai és magánéleti példákkal. |
Hasonlóan nehéz a bűntudat kérdése. Ki mondja
meg, hogy valaki ’szívből igazán’ megbánta a tettét. Ha valaki bocsánatot kér
az elég, vagy ha tördeli a kezét, esetleg elsírja magát? Kate Rossmanith hosszú
hónapokat töltött bírósági tárgyalásokon, majd a bírákat kérdezte, vajon miből
állapítják meg, hogy valaki megbánta-e a tettét. A válaszok a „látszik”
meggyőző érvelésétől a „három gyerekem van, egyből kiszúrom” beton biztos algoritmusáig váltakoztak.
Újabb kérdést vet fel az ártatlanul elítéltek
bűntudata. Amíg ugyanis nem mutat valaki megbánást, addig nem jogosult
semmilyen börtön-programban részt venni, vagy kedvezményért folyamodni, így a
jogtalanul elítéltek súlyosabb büntetést szenvednek el, mint azok, akik
bűncselekményt követtek el.
A bírósági leírásokban megengedett érzelmi
gyakorlat még az empátia. Az információ szerzésen kívül még erre szolgálna a
már korábban említett Victim Impact Statement, vagyis, hogy megérsük – ne adj
isten átérezzük? – mit is jelentett az áldozatnak ill. a családjának a
bűncselekmény, hogyan változott meg az életük ennek következtében. Kérdés,
vajon hasonló empátia megilleti-e az elkövetőt? Szabad-e megérteni – ne adj
isten átérezni – az ő érzéseit, helyzetét. Vagy, ahogy az egyik résztvevő
tegnap elmondta, az érvényes, amit az egyik bíró mondott neki egy tárgyaláson:
„Ne hagyd, hogy az érzéseid félrevigyenek! Gondolj
csak bele, mit érezhetett az áldozat!”
Persze azt is lehet, hogy ez egy ilyen,
egyoldalú műfaj. Lehet, csak akkor mondjuk ki ... és akkor kis
bakugrással vissza is jutunk a „kriminális karakterhez”, akiről épp a
kriminológia történeti áttekintése kapcsán tanulunk ... és még folytathatnám a gondolatmenetet,
de inkább felteszem a postot ... lehet vitatkozni velem J
Bűntudat:
A legbelső igazságérzet megnyilvánulása
kínzó, nyugtalanító érzés formájában az elkövetett ártalmas cselekedet miatt
...
avagy ...
a középosztály luxusa
Az előadók az USA, UK és Ausztrália bírói gyakorlatáról beszéltek. A magyar gyakorlat nem tudom, mennyiben tér el ettől.


Megjegyzések
Megjegyzés küldése